UTBILDNINGAR

2 Fordonskännedom
2.1 Funktion och vård, säkerhetskontroll
2.1.1 Funktion och vård

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • genom enkla kontroller upptäcka fel och förslitningar på:
    – bromsar
    – styrinrättning
    – hjul och däck
    – belysning/elsystem/reflexer
    – avgassystem
  • byta:
    – glödlampor
    – säkringar
    – torkarblad
    – hjul
  • utföra nivåkontroller samt vid behov fylla på:
    – bränsle
    – motorolja
    – bromsvätska
    – batterivätska
    – kylvätska
    – spolarvätska
    – styrservovätska

2.1.2 Säkerhetskontroll

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utifrån givna förutsättningar beträffande väderlek/väglag och resmål med viss systematik utföra säkerhetskontroll på:
    – bromsar
    – hjul och däck
    – belysning/reflexer
    – körriktingsvisare
    – signal
    – vindrutetorkare och spolare
    – styrning
    – backspeglar
  • avgöra om strålkastare, lyktor, reflexer, rutor och registreringsskyltar skall rengöras.

2.1.3 Fordonets last

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja placering, förankra och täcka lasten så:
    – att den inte utgör fara
    – att sikten inte begränsas
    – att strålkastare och lyktor inte skyms onödigtvis
    – att skyltar går att avläsa
    – att rätt kultryck erhålles
    – att minimal bränsleförbrukning uppnås

Manövrering

4.1 Körställning, dörrar. manöver- och kontrollorgan

4.1.1 Körställning och dörrar

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • kontrollera att dörrarna är stängda.
  • utnyttja förarplatsens inställningsmöjligheter för bästa körställning.

4.1.2 Manöver- och kontrollorgan

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • använda samtliga reglage och manöverorgan.
  • identifiera och använda samtliga manövrerings- och kontrollinstrument.

4.1.3 Backspeglar

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • ställa in samtliga backspeglar så att rätt synfält erhålles utan att ändra körställning.
  • täcka in de döda vinklarna med huvudvridningar.

4.1.4 Bilbälte

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • använda bilbältet på ett korrekt sätt.
  • hjälpa passagerare att ta på och av bilbälte
  • hjälpa barn i olika åldrar att använda rätt skyddsanordning (bilbarnstol, bälteskudde, mm.)

4.2 Start, krypkörning och stannande

4.2.1 Start

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • starta motorn under olika förhållanden
    – varm/kall motor
    – varm/kall/fuktig väderlek
    – efter ofrivilligt motorstopp
  • utföra igångsättning utan ryck

4.2.2 Krypkörning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • med konstant grundgas reglera hastigheten med kopplingen
  • krypköra framåt och bakåt under olika lutningsförhållanden både rakt och i kombination med styrning

4.2.3 Stannande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • stanna mjukt med hjälp av broms och koppling
  • avsluta stannandet med att vidta åtgärder så att bilen hindras komma igång av sig själv

4.3 Styrning 

4.3.1 Rattföring

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • använda lämplig rattfattning och rattföring
  • anpassa rattrörelserna i relation till hastigheten

4.3.2 Precisionskörning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • styra bilen i trånga utrymmen med varierande hinder
  • köra med vänster respektive höger hjulpar nära längsgående markering och stanna med framhjulen intill linje

4.4 Backning 

4.4.1 Körställning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • inta körställning för backning med hänsyn till manövrering och uppmärksamhet

4.4.2 Precisionsbackning 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra backning:
    – rakt utan större kursavvikelse
    – i vänster och högersväng, med upprättning och åtföljande rak backning

4.5 Manövrering i Lutning

4.5.1 Start i motlut

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • I olika lutningar starta, såväl framåt som bakåt, med och utan hjälp av parkeringsbroms
  • I svagt motlut fånga upp bilen till stillastående med hjälp av grundgas och koppling

4.5.2 Start i medlut

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • från ett läge med åtdragen parkeringsbroms välja lämplig växel och utföra igångsättning såväl framåt som bakåt

4.6 Växling

4.6.1Upp- och nedväxling

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra upp- och nedväxling i samordning med gas och koppling
  • välja lämplig växel i förhållande till hastighet och motorvarv
  • utföra nedväxling för såväl motorbroms som acceleration
  • i motlut utföra nedväxling till ettans växel och vid stillastående fånga upp bilen och hålla den kvar en kort stund med hjälp av grundgas och kopplingen i dragläge
  • välja växel och genomföra växling på ett sätt som minskar bränsleförbrukningen, begränsar mängden skadliga avgaser och minskar motorbullret

4.7 Bromsning 

4.7.1 Mjuk och hård bromsning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra mjuk bromsning med rätt bromsteknik på olika underlag från cirka 90 km/h till stillastående på i förhand angiven plats
  • utföra hård bromsning med rätt bromsteknik på olika underlag från cirka 90 km/h till stillastående på kortast möjliga sträcka

4.8 Vändning och parkering 

4.8.1 Vändning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra vändning på väg av olika bredd
  • välja lämplig växel i förhållande till hastighet och motorvarv
  • utföra vändning med hjälp av backning i tre- och fyrvägskorsning

4.8.2 Parkering 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra parkering på särskild parkeringsplats:
    – bredvid och mellan parkerade fordon
    – inom olika typer av markerade parkeringsfickor
  • utföra parkering vid vägkant såväl på höger som vänster sida:
    – bakom och framför parkerade fordon
    – inom markerad parkeringsplats
    – mellan parkerade fordon

4.9 Motorik 

4.9.1 Samordning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • under olika förhållanden och i olika situationer med god kontroll av bilen:
    – avläsa manövrerings- och kontrollinstrument utan att uppmärksamheten avleds och utan kursavvikelse
    – använda reglage och manöverorgan utan att uppmärksamheten avleds och utan kursavvikelse
    – samordna uppmärksamhet och teckengivning utan kursavvikelse

Körning i trafik 

6.1 Start från vägkant

 6.1.1 Igångsättning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra igångsättning från vägkant med beaktande av annan trafik

6.2 Placering på väg och i körfält 

6.2.1 På väg

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja lämplig plats på vägen genom att:
    – placera bilen på den bana som är avsedd för bilen
    – välja rätt placering med hänsyn till väg, fordon, trafik och siktförhållanden
    – utnyttja rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik
    – använda lämplig kurvteknik

6.2.2 Körfält

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa körning i körfält genom att:
    – placera bilen i höger körfält och använda körfält till vänster vid omkörning
    – placera bilen i mitten av markerat körfält
    – välja körfält med hänsyn till anvisningar, fortsatt färd eller andra omständigheter

6.3 Hastighet 

6.3.1 Allmänt

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • accelerera efter sväng eller utfart så att bakomvarande inte onödigtvis hindras
  • anpassa gaspådraget så att jämn hastighet hålls
  • följa trafikrytmen inom gällande hastighetsbestämmelser
  • välja hastighet med beaktande av:
    – gällande hastighetsbestämmelser
    – väg och väglag
    – risk för smutsstänkning
    – väderleks- och siktförhållanden
    – bilens skick och belastning
    – egen körfärdighet
    – olika miljöeffekter
    – övriga trafikförhållanden
  • välja rätt hastighet utan att köra överdrivet långsamt
  • välja hastighet så att det är möjligt att stanna inom överblickbar körbana och framför varje förutsebart hinder

6.4 Möte 

6.4.1 Hastighet

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja lämplig hastighet vid möte
  • anpassa hastigheten så möte sker på lämplig plats

6.4.2 Placering

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja lämplig placering vid möte
  • ge oskyddade trafikanter tillräckligt utrymme

6.5 Körning och körfältsbyte 

6.5.1 Körning före andra fordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • fortlöpande orientera sig om bakomvarandes avstånd, hastighet och avsikt
  • underlätta omkörning
  • använda bromsen så att bromsljus varnar före bromsning när detta är möjligt

6.5.2 Körning efter andra fordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • hålla säkert avstånd till framförvarande med hänsyn till:
    – väderlek och väglag
    – framförvarande fordons inverkan på siktsträckan
    – hastighet
    – omkörande fordon
    – “tresekundersregeln”
  • uppmärksamma framförvarande fordonsförares avsikter
  • hålla så stort avstånd att behovet av inbromsningar och accelerationer begränsas

6.5.3 Körning bredvid andra fordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • planera så att körning i bredd med tvåhjuligt fordon i samma körfält undviks
  • anpassa körningen med hänsyn till stora och breda fordons behov av svängningsutrymme

6.5.4 Kärfältsbyte

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • byta körfält i tät trafik
  • uppmärksamma andra fordonsförares avsikter och vid behov underlätta körfältsbyte
  • utföra körfältsbyte utan att överskrida spärrlinje

6.6 Vägkorsning 

6.6.1 Före vägkorsning 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • anpassa körningen och därvid:
    – välja lämplig placering med hänsyn till fortsatt färd
    – avsöka siktområdet och inta handlingsberedskap/bromsberedskap
    – minska hastigheten och om så krävs stanna
    – uppmärksamma bakomvarande trafik
    – stanna om trafiksignal visar rött ljus eller vägmärke anger stopplikt
    – följa polismans anvisningar
    – köra igång utan dröjsmål när trafiken så tillåter
    – vara beredd på andra trafikanters eventuella felbeteende

6.6.2 Rakt fram i vägkorsning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i vägkorsning
  • köra rakt fram i vägkorsning och därvid:
    – avsöka siktområdet i och efter vägkorsning
    – uppmärksamma andra trafikanters avsikter till ledning för egna åtgärder
    – tydligt visa egna avsikter för tillämpning av väjningsplikt
    – inte utgöra hinder i vägkorsning
    – accelerera efter korsning så att onödigt hinder undviks

6.6.3 Högersväng i vägkorsning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i vägkorsning
  • svänga till höger i vägkorsning och därvid:
    – ge tecken i god tid
    – placera bilen nära vägens högra kant
    – göra svängen så snäv som möjligt
    – avgöra när omkörning av tvåhjuliga fordon kan ske
    – avsöka siktområdet och vara särskilt uppmärksam åt vänster
    – tydligt visa egna avsikter för tillämpning av väjningsplikt
    – uppmärksamma andra trafikanters avsikter till ledning för egna åtgärder
    – välja hastighet i förhållande till svängens tvärhet
    – utnyttja rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik
    – lämna gående och cyklande som korsar körbana företräde
    – accelerera efter sväng så att onödigt hinder undviks

6.6.4 Vänstersväng i vägkorsning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i vägkorsning
  • svänga till vänster i vägkorsning och därvid:
    – ge tecken i god tid
    – placera bilen i vänster körfält eller intill vägens mitt
    – avsöka siktområdet och vara särskilt uppmärksam på mötande fordon
    – tydligt visa egna avsikter för tillämpning av väjningsplikt
    – uppmärksamma andra trafikanters avsikter till ledning för egna åtgärder
    – välja hastighet i förhållande till svängens tvärhet
    – inte utgöra hinder i vägkorsning
    – välja placering för fortsatt färd efter vägkorsning
    – lämna gående och cyklande som korsar körbana företräde
    – accelerera efter sväng så att onödigt hinder undviks
  • välja alternativ till vänstersväng när sikten i korsningen är skymd eller när det på annat sätt är svåra trafikförhållanden

6.6.5 Körning i cirkulationsplats

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i cirkulationsplats
  • köra i cirkulationsplats och därvid:
    – välja placering med hänsyn till färd genom och efter cirkulationsplats
    – utnyttja siktmöjligheter för orientering och anpassning till annan trafik
    – tydligt visa egna avsikter för tillämpning av väjningsplikt
    – välja hastighet i förhållande till trafik, väglag och kurvradie
    – uppmärksamma andra trafikanters avsikter till ledning för egna åtgärder
    – vara särskilt uppmärksam på tvåhjuliga fordon

6.7 Körning på väg med enkelriktad trafik 

6.7.1 Rakt fram 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i vägkorsning
  • avgöra om trafiken är enkelriktad
  • köra rakt fram på väg med enkelriktad trafik och därvid:
    – välja placering med hänsyn till fortsatt färd
    – vara särskilt uppmärksam på gående, cyklande och stillastående fordon

6.7.2 Vänstersväng

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de väjningsregler som gäller i vägkorsning
  • svänga till vänster och därvid placera bilen så nära körbanans vänstra kant som är lämpligt

6.8 Övergångsställe/cykelöverfart

6.8.1 Allmänt 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • tillämpa de företrädesregler som gäller vid bevakat respektive obevakat övergångsställe/cykelöverfart
  • anpassa hastigheten för att undvika fara eller skrämsel
  • anpassa körsättet så att stannande undviks på övergångsställe eller cykelöverfart

6.9 Vändning

6.9.1 Genomförande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja säker plats för vändning med hänsyn till:
    – sikt
    – trafik
    – trafikregler
  • vända utan att fara eller hinder uppstår

6.10 Stannade och parkering 

6.10.1 Stannande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja säker plats för stannande med hänsyn till:
    – sikt
    – trafik
    – trafikregler
    – urstigning
  • stanna utan att fara eller hinder uppstår

6.10.2 Parkering

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • söka parkeringsplats utan att uppmärksamheten på övrig trafik avleds
  • parkera utan att fara eller hinder uppstår
  • utföra åtgärder så att bilen hindras att komma i rullning
  • utföra åtgärder så att obehöriga hindras bruka bilen
  • tillämpa de speciella regler för parkering som meddelas genom vägmärke, tilläggstavla och anvisningar vid parkeringsmätare

6.11 Omkörning

6.11.1 Före omkörning

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • planera sin omkörning så att negativa miljöeffekter minimeras
  • placera bilen i förhållande till framförvarande fordon så att bästa siktsträcka erhålls
  • avgöra om säker omkörning kan ske med hänsyn till:
    – siktsträcka
    – vägkorsningar
    – väderlek och väglag
    – risk för bländning
    – mötande fordon
    – oskyddade trafikanter
    – framförvarande fordon
    – möjligheten att föra bilen tillbaka till höger efter omkörning
    – bakomvarande fordon
    – bilens prestanda
    – trafikregler
  • avgöra om omkörningssignal skall ges och på vilket sätt
  • ge tecken i god tid

6.11.2 Under omkörning 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • genomföra säkra omkörningar:
    – med acceleration
    – som “flygande omkörning”
  • avbryta omkörning om förutsättningarna förändras
  • avsluta omkörning på säkert sätt utan att inkörning till höger sker för snävt

6.11.3 Omkörning av flera fordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • genomföra omkörning av flera fordon i kö
  • uppmärksamma framförvarande fordonsförares avsikter och vara beredd på utbrytningar ur kön.

6.11.4 Omkörning till höger

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • avgöra om omkörning till höger får och kan ske med hänsyn till:
    – sikt
    – utrymme till höger
    – oskyddade trafikanter
    – trafikregler
  • välja hastighet så bilen kan stannas med hänsyn till trafikant som kan vara skymd

6.12 Motorväg och motortrafikled 

6.12.1 Motorväg

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra påfart från accelerationsfält och därvid:
    – avsöka siktområdet för orientering och anpassning till annan trafik
    – anpassa hastigheten med hänsyn till trafikrytmen på motorvägen
    – ge tecken till ledning för trafiken på motorvägen
  • köra på motorväg och därvid:
    – använda höger körfält vid färd rakt fram och vänster körfält vid omkörning
    – avsöka siktområdet med hänsyn till trafikens hastighet
    – fortlöpande uppmärksamma bakomvarande fordonsförares avsikter
    – särskilt uppmärksamma påfartstrafik och anpassa hastigheten så att inkörning underlättas
    – välja hastighet utan att köra överdrivet långsamt
  • utföra avfart från motorväg och därvid:
    – ge tecken i god tid
    – köra in på avfartsväg
    – minska hastigheten vid rätt tillfälle

6.12.2 Motortrafikled 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra påfart till motortrafikled och därvid:
    – tydligt visa egna avsikter för tillämpning av väjningsplikt om accelerationsfält saknas
    – avgöra när utfart kan ske med hänsyn till annan trafiks hastighet och avstånd
    – anpassa hastigheten med hänsyn till trafikrytmen på motortrafikleden
  • köra på motortrafikled och därvid:
    – avsöka siktområdet med hänsyn till trafikens hastighet
    – fortlöpande uppmärksamma bakomvarande fordonsförares avsikter
    – välja hastighet utan att köra överdrivet långsamt
  • utföra avfart från motortrafikled och därvid:
    – ge tecken i god tid
    – köra in på avfartsväg
    – minska hastigheten vid rätt tillfälle

6.13 Järnväg och spårväg 

6.13.1 Järnväg

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • planera sin omkörning så att negativa miljöeffekter minimeras
  • placera bilen i förhållande till framförvarande fordon så att bästa siktsträcka erhålls
  • avsöka siktområdet effektivt
  • välja rätt hastighet så att bilen kan stannas på betryggande avstånd från bommar, räls eller vid stopplinje för signal eller vägmärke
  • lämna fri väg åt järnvägståg
  • tillämpa de regler som gäller vid järnvägskorsning vad avser:
    – stannande
    – parkering
    – omkörning

6.13.2 Spårväg

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • avsöka siktområdet effektivt
  • välja rätt hastighet så att bilen kan stannas på betryggande avstånd från räls eller vid stopplinje för signal eller vägmärke
  • på rätt sätt lämna fri passage åt på- eller avstigande passagerare när spårvagn stannats vid hållplats utan refug
  • tillämpa de regler som gäller vid möte med och omkörning av spårvagn
  • tillämpa de regler som gäller vid korsning med spårväg vad avser:
    – fri väg för spårvagn
    – stannande
    – parkering
    – omkörning

6.14 Vägarbete 

6.14.1 Uppträdande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • följa anvisningar vid vägarbete
  • tillämpa de undantagsregler som gäller vid möte och omkörning av fordon som används i väghållningsarbete
  • hålla tillräckligt låg hastighet med hänsyn till:
    – risk för halka
    – arbetare på vägen
    – väghållningsfordon på vägen
    – begränsat manöverutrymme
    – plötsligt uppdykande faror

6.15 Oskyddade trafikanter

6.15.1 Gående

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • ge gående tillräckligt utrymme eller god tid att vika åt sidan om gångbana saknas
  • ge gående som gått ut i körbanan tid att passera
  • välja körsätt så att avgasutsläpp och buller minimeras för gående i närmiljön
  • Undvika att gående utsätts för smutsstänk

6.15.2

BarnEfter utbildningen skall eleven kunna

  • visa särskild hänsyn mot barn, både till fots och på cykel, genom att:
    – tydligt visa sina egna avsikter
    – ge god tid för barn att vika åt sidan eller passera
    – ge signal på ett nyanserat sätt
  • välja körsätt så att avgasutsläpp och buller minimeras för barn i närmiljön

6.15.3 Äldre och handikappade

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • visa särskild hänsyn mot äldre och trafikanter med nedsatt syn, hörsel, rörelsehinder eller annat handikapp genom att:
    – tydligt visa egna avsikter
    – ge dem god tid för att passera eller vika åt sidan
    – ge synskadade som ger särskilt tecken företräde
    – ge signal på ett nyanserat sätt

6.16 Särskilda situationer 

6.16.1 Stillastående fordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • anpassa hastigheten och eventuellt stanna:
    – för att ge buss företräde från hållplats vid väg där högsta tillåtna hastighet är 50 km/h eller lägre
    – för skolskjuts som stannats
    – för fordon som stannats för passagerares av- och påstigning
  • hålla säkert avstånd i sidled till stillastående fordon
  • ge signal för att förebygga eller avvärja fara

6.16.2 Utryckningsfordon

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • i god tid lämna utryckningsfordon fri väg när så krävs

6.16.3 Djur på eller invid vägen

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • anpassa hastigheten och eventuellt stanna när djur uppehåller sig på eller invid vägen
  • identifiera områden med förhöjd viltfara

6.16.4 Processioner

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • identifiera en procession
  • vidta åtgärd så att en procession inte bryts eller hindras

6.16.5 Driftstopp

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • vidta åtgärder som behövs om driftstopp uppkommer genom att:
    – placera bilen vid sidan av vägen så att fara eller hinder undviks
    – sörja för passagerares säkerhet
    – använda bilens varningsblinkers
    – placera ut varningstriangel så att andra förare varnas i god tid

6.17 Uppmärksamhet och riskmedvetande 

6.17.1 Uppmärksamhet

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • se långt fram och avläsa omgivningen så att åtgärder kan vidtas med hänsyn till förutsebara situationer
  • planera sin körning så att plötsligt uppdykande hinder kan passeras utan fara
  • med bibehållen kontroll och utan kursavvikelser regelbundet kontrollera bakomvarande trafik

6.17.2 Tillämpning av anvisningar

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • följa anvisning för trafiken som meddelas genom:
    – vägmärken
    – trafiksignaler
    – vägmarkeringar
    – säkerhetsanordningar vid järn- och spårvägskorsningar
    – tecken av polisman
    – andra trafikanvisningar

6.17.3 Riskmedvetande 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • minska olycksrisken genom att köra defensivt och inta beredskap med hänsyn till:
    – andra trafikanters felbeteende
    – plötsligt uppdykande faror
    – egen erfarenhet och rutin
    – trafikregler och anvisningar
  • köra mjukt och välplanerat med hänsyn till:
    – riskerna för miljön i allmänhet
    – riskerna för negativ hälsopåverkan

6.17.4 Förrädiska situationer 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • upptäcka, identifiera och förutse förrädiska situationer genom att:
    – känna igen tecken som kan tyda på risker
    – fatta beslut och avgöra när bromsberedskap behövs
    – vidta/föreslå länplig åtgärd

6.17.5 Attityder

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • visa gott omdöme och medverka till att olycka förebyggs genom att:
    – “samspela” med andra trafikanter
    – respektera och följa regler och anvisningar
    – inse att man själv är ovan trafikant
    – visa särskild hänsyn mot ovana och funktionshindrade trafikanter
    – acceptera att även erfarna trafikanter kan uppträda på ett felaktigt sätt

Körning under särskilda förhållanden

8.1 Dimma, regn, snörök mm.

8.1.1 Uppträdande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja hastighet i förhållande till det begränsade sikt-området
  • välja säkert avstånd till framförvarande, mötande och vägkant
  • välja rätt belysning

8.1.2 Riskmedvetande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • behärska de speciella krav som körning vid nedsatt sikt medför
  • avsöka siktområdet samt vara beredd på andra trafikanters felbeteende
  • vara förutseende och ha särskilt höjd beredskap för plötsligt uppdykande faror

8.2 Mörker 

8.2.1 Teknik

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • bedöma siktsträckan vid hel- och halvljus på:
    – våt asfaltväg
    – torr asfaltväg
    – snöbelagd väg
  • bedöma avstånd till låg- respektive högreflekterande föremål
  • köra i mörker och därvid:
    – utföra ljusväxling vid möte och omkörning
    – välja rätt belysning
    – välja rätt belysning vid stannande och parkering

8.2.2 Uppträdande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja rätt hastighet med hänsyn till:
    – siktsträcka
    – vägbredd och sträckning
    – risk för bländning
  • välja lämplig placering på körbanan med hänsyn till:
    – mötande fordons placering
    – svårupptäckta hinder
    – oskyddade trafikanter
    – risken att gående vistas på vägen
    – välja säker plats för stannande och parkering

8.2.3 Riskmedvetande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • behärska de specialla krav som körning i mörker medför
  • avsöka siktområden och även utnyttja andra fordons ljusområde
  • vara förutseende och ha särskilt höjd beredskap för plötsligt uppdykande faror, t.ex. vilt eller oskyddade trafikanter utan ljusreflex

8.3 Halt underlag 

8.3.1 Teknik 

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • utföra igångsättning och acceleration på halt underlag och därvid anpassa växel och gaspådrag för minimalt hjulspinn
  • utföra bromsning på såväl strävt som halt underlag från dels 40 km/h och dels 60 km/h till stillastående på kortast möjliga sträcka och med hjälp av utmärkta meteruppgifter ange bromssträckans längd
  • utföra hård bromsning från cirka 60 km/h på underlag med olika friktion för vänster respektive höger hjulpar och vid kursavvikelse anpassa bromsningen så att rätt färdriktning återtas
  • utföra hård bromsning från 60 km/h på halt underlag med åtföljande undanmanöver förbi hindertillämpa teknik för att häva sladd vid körning genom kurva på halt underlag

8.3.2 Uppträdande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • välja rätt hastighet med hänsyn till:
    – väggrepp
    – vägbredd och sträckning
    – bilens däckutrustning
    – trafiken
  • placera bilen med hänsyn till:
    – andra fordon
    – väggrepp (spårval)
    – iskanter
    – vattenfyllda slitspår

8.3.3 Riskmedvetande

Efter utbildningen skall eleven kunna

  • behärska de speciella krav som körning i halt väglag medför
  • vara förutseende och ha beredskap för plötsligt uppdykande faror, t.ex. sladdande fordon